Tegnap este Georg Büchner - Danton halála című darabját láttam a Vígszínházban. Rendező Alföldi Róbert. (Ahogy az órára nézek, éppen most kezdődik/het a bemutató előadás.)
Azt gondolom, Alföldit nem muszáj szeretni, de rendezői tudását, képességeit nem lehet kétségbe vonni (a színészit se, de most nem játszott). Amit itt csinált...
Én magam nem nagyon - nagyon nem - kedvelem a Vígszínházat. Mégpedig azért, mert abban a kevés darabban, amit itt láttam, majdnem mindig úgy éreztem, a színészek unják vagy nem szeretik amit csinálnak. Persze van kivétel, Börcsök Enikő mindig elkápráztat, legyen bármekkora a szerepe, Bata Éva, Fesztbaum Béla, Molnár Áron többnyire szintén kiragyog a Vígből.
Előfordult, hogy csak a vendégművészek (Othello - Fekete Ernő, Nagy Zsolt; Ványa bácsi - Gálffi László, Hámori Gabi, Margitai Ági) miatt találtam érdemesnek az előadást, a hazaiak, tisztelet a kivételnek, csak unalmasan "motyogtak".
Tegnap este nem ez történt. Mindenki, szinte mindenki élt. Pezsgő, eleven, izgalmas előadást láttam, mintha nem is e ház falai között lettem volna.
Már a legelején nagyon meglepett a gurítható díszlet, és a mozgatásával kialakított feszültség. Talán a tizedik percben (bár az idő múlása a szünetig észrevehetetlen volt) az jutott eszembe, hova jutnak el az előadás végére, ha ilyen magasan kezdenek?
És bizony a felvonás vége majd kiütötte a kupolát. Hevér Gábor monológja... hát bizony, nagyon ott volt.
Rajhona és Dengyel nagyon szeretni valóan hozta a (Muppet show öreguraira emlékeztető) két polgárt. Számomra pihentetően hatottak a sok és nehéz megértendő szöveg között. Mészáros Máté olyan élvezetesen alakította a szerepét, hogy nekem ő volt az előadás meglepetése.
A lányok talán nem voltak annyira erősek, mint a férfiak, de Bata Éva és Járó Zsuzsi méltó társ volt.
Sajnos (eléggé sajnos) Réti Adrienn most sem tudott rám hatni. Az ő monológja volt az előadás leggyengébb pontja. (Hegyi Barbara szöveg nélkül is emlékezetesebb.) Egyszerűen untam. Vajon rá miért nem tudott hatni se a rendező, se a társai energiája?
Nagyon szerettem, hogy nem volt túlcsicsázva az előadás. A díszlet jól kitalált, nagyon tetszett, a ruhák szintén. A színház teljes kihasználása, a nézőkre való kikacsintás, a beillesztett dalok is mind lazítottak talán a végig megkövetelt figyelmen.
Nem mondanám, hogy könnyen emészthető a sok szöveg, pedig maivá tették (Fordítók: Bíró Bence e.h., Ivanyos Ambrus e.h., Thury Gábor e.h.). Felejthetetlen (főleg, mert én is hányszor mondtam a közelmúltban) a Danton száját többször is elhagyó "nem merik megtenni" mondat, és Robespierre terrror és errkölcs viszonyát feszegető gondolatai. Persze sok megjegyezni való és említésre méltó gondolat ragadott meg, aztán a következő percben egy másik már fölül is írta.
Nagyon erős, újranézős előadásnak tartom, de hogy lehet-e majd jegyet venni...
fotó: a Vígszínház oldaláról
Danton-Stohl András, Camille-Varju Kálmán, Lacroix-Csőre Gábor, Philippeau-Józan László, Legendre-Kerekes József, Hérault-Király Attila, Robespierre-László Zsolt, Saint-Just-Hevér Gábor, Barère-Mészáros Máté, Hermann-Géczi Zoltán, Simon-Borbiczki Ferenc, Simonné-Hegyi Barbara,
VálaszTörlésJulie-Járó Zsuzsa, Lucille-Bata Éva, Marion-Réti Adrienn, Francia Polgár I.-Rajhona Ádám, Francia Polgár II. -Dengyel Iván, Utcai Énekes-Karácsonyi Zoltán
A francia nép: Lázár Balázs, Papp Dániel, Inotay Ákos, Fábián Szabolcs e.h., Gonda Kata e.h., Kopek Janka e.h., Mózes András e.h.
Zongorán közreműködik: FURÁK PÉTER, Díszlet: MENCZEL RÓBERT, Jelmez: NAGY FRUZSINA, Zene: BELLA MÁTÉ, Mozgás: KIRÁLY ATTILA, Dramaturg: VÖRÖS RÓBERT, Irodalmi konzultáns: FORGÁCH ANDRÁS, Szcenika: KRISZTIÁNI ISTVÁN, Világítás: CSONTOS BALÁZS, Súgó: GÁL TÜNDE, Ügyelő: KUTI LÁSZLÓ, WIESMEYER ERIK, A rendező munkatársa: VÁRNAI ILDIKÓ
Rendező: ALFÖLDI RÓBERT